Uit de brouwerij is een bedrijf in foodtrucks waarbij we gerechten serveren op festivals of andere evenementen. Wat onze gerechten uniek maakt, is dat wij met bier als ingrediënt werken. We verwerken dit onze zelfgemaakte sauzen, maar ook in bijvoorbeeld marinades, wat een unieke smaakbeleving oplevert. We koppelen onze gerechten een beetje aan de truck waaruit het geserveerd wordt, dus vanuit onze omgebouwde Amerikaanse schoolbus serveren we voornamelijk American streetfood uit een stoere Josper grill. We hebben een uitgebreide keuken in onze truck, dus verder zijn we erg veelzijdig en proberen we voor elk evenement wel iets passends te bedenken.
Uit de brouwerij bestaat uit een foodtruck waaruit gerechten worden geserveerd met als hoofdingrediënt : bier. Voorbeelden hiervan zijn spareribs en spiesjes met biermarinade maar ook sauzen op basis van bier. De foodtruck zal vooral te vinden zijn op festivals maar is ook te boeken voor feesten en partijen. Doordat het menu per evenement wordt samengesteld, heeft Uit de brouwerij bereik tot meerdere doelgroepen.
Na met een leuke groep Bacchus opgericht te hebben, wilden Pepijn en ik ook wel een bedrijf samen starten. Maar we kwamen eigenlijk niet echt tot concrete plannen over hoe we dit verder gingen invullen. Nadat we het idee dat we hierover nadachten een keer hebben laten vallen in gesprek in de kroeg met Willem Adema, stond hij er wel voor open om hier met ons over te gaan nadenken. Toen zijn we tot het idee gekomen dat een foodtruck voor ons wel een leuk begin zou zijn. Dit hebben wij dan ook goed uitgewerkt in een bedrijfsplan en zodoende zijn we Uit de Brouwerij gestart.
Youri en ik wilden altijd al een eigen bedrijf beginnen maar we wisten alleen niet in wat en hoe we het gingen doen. We wilden allebei liever niet voor een baas werken. In de kroeg hadden we een gesprek met Willem Adema (eigenaar van In de Brouwerij) en hadden we dat aan hem verteld. Hij zei kom maar een keer langs dan gaan we erover brainstormen. We hebben toen een dag met hem gezeten en gekeken naar het meest rendabele plan, dus zonder hoge kosten en weinig risico. Toen kwam de foodtruck eruit. Een foodtruck is ook makkelijk te runnen zonder veel ervaring, sinds Youri en ik die nog niet hadden in die branche.
Het doel is vooral om mensen een unieke beleving te geven. Dit doormiddel van de live-cooking, wat natuurlijk al een beleving op zich is, maar dan ook nog vanuit een unieke truck. En het belangrijkste is wel een unieke smaakbeleving, wat wij creëren door bijvoorbeeld onze sauzen en de Josper grill.
We begonnen met het doel om binnen drie jaar nog twee trucks erbij te hebben en dit leek ook haalbaar omdat we de hele zomer vol geboekt waren. Helaas kwam toen corona en is er niks wat we kunnen doen. Het plan ligt nu stil maar gaat weer van start zodra het mogelijk is.
De visie voor de toekomst is om meerdere unieke trucks in ons bedrijf te hebben. Dat Pepijn en ik vooral de zakelijke kant regelen en er in de trucks gepassioneerde koks staan die de gerechten serveren. Verder hebben we de koppeling met In de Brouwerij, waardoor we elkaar kunnen
Het doel is om uiteindelijk vier of vijf foodtrucks te hebben. Youri en ik staan er dan niet meer zelf in maar runnen het bedrijf. De foodtrucks zijn ook een verlenging van In de brouwerij, het bedrijf van Willem. Zo brengen wij mensen in aanraking met zijn bier en menu op festivals.
Bij de oprichting van Bacchus hebben we zoveel geleerd over ondernemingen, financiën en over het benaderen van bedrijven. In de twee jaar dat ik bestuur heb gedaan is deze kennis nog meer vergroot en doordat wij in het bestuur elkaar scherp hielden, werd je je bewust van zaken waar je normaal nooit aan zou denken. Dus Bacchus heeft voor mij zeker een rol gespeeld in het nemen van de eerste stappen richting ondernemerschap.
Een vereniging is een bedrijf. Je moet geld binnen halen en uitgeven en mensen tevreden houden. Het belangrijkste wat ik geleerd heb is : nee heb je ja kun je krijgen. Ook heb ik door het oprichten van een vereniging geleerd hoe een bedrijf in zijn werk gaat. Het is belangrijk dat je mensen laat zien waar je mee bezig bent. Ook heb ik met verschillende personen leren werken.
Voor een jaar bestuur moet je misschien wat tijd voor je studie inleveren, maar de kennis en ervaring die je ervoor terug krijgt is meer waard dan je van tevoren misschien zou denken. En voor degenen die ooit een bedrijf willen beginnen, durf de stap te nemen en stap uit je comfort-zone. Zorg dat je een goed uitgedacht plan hebt, denk goed na over wat gebeurt er als het niet lukt, waar sta ik dan en wat heb ik nog. En laat je inspireren door andere ondernemers, vraag naar hun ervaringen en tips, want die staan hier altijd wel voor open.
Gewoon doen. En je netwerk opbouwen. Als je je netwerk opbouwt dan kun je er zoveel aan hebben. Je kan wel mensen kennen en dan vijf jaar later aankloppen, maar daar heb je niks aan. Onderhoud je netwerk, dan zijn ze bereid veel voor je te doen. Mocht je een bedrijf overnemen, vraag dan altijd jaarcijfers van twee drie jaar terug.
Of volg UIT DE BROUWERIJ via de volgende kanalen: